Saturday 19 November 2011

Dunia Hanya Sementara


                                                                                                   

Bismillah..

Dunia adalah persinggahan bagi kita.Perjalanan kita masih panjang di akhirat.Sesungguhnya selepas dunia ialah  akhirat. Jadi  apa  yang  perlu  dilakukan  adalah  mengikut  perintah  Allah  [amar ma'ruf nahi mungkar]
Firman Allah:


"ketahuilah , sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan sendagurauan,perhiasan" 

[al-Hadid:20]


Dunia jambatan menuju Akhirat.Dunia bukanlah segala-galanya.Apabila Allah ingin mengambil nyawa seseorang hamba-Nya itu,tidak mengira waktu.Sejauh mana pun kita berlari,kita tetap tidak boleh lari daripada mati. Mati itu pasti. Jadi siapkanlah dirimu untuk berjumpa Allah.


                                                                                                   


Dunia Jambatan menuju akhirat..

Apakah pilihan kita Syurga atau Neraka ? Amalan yang menuntukan kita .
Perbanyakkanlah membaca Al-Quran..Menderma , membuat amal jariyah dan sebagainya..Apa yang di bawa adalah amalan.Harta , keluarga kita tinggalkan..Jadi buatlah saham amalan sebanyak secukupnya..Jika kita sudah ke sana , kita tidak boleh pulang ke dunia walau bagaimanapun. Kehidupan di sana adalah yang kekal selama-lamanya.Wahai saudarku ingatlah dunia yang persinggahan untuk menuju ke akhirat kelak. Dan bagi Ummat Islam dunia adalah penjara kehidupan buat kita kerana kita mendaptkan Syurga di akhirat. InsyaAllah..







No comments:

Post a Comment