Tuesday 24 September 2013

Manusia alpha.

Bismillah.

Manusia memang selalu tercari-cari ketenangan, lagi lagi bila kecelaruan fikiran dengan esaimen banyak, kerja stress itu ini semuanya menyebabkan otak rasa nak meletup. Atau dah meletup. Eh. Ok.

Pada zaman metropolitan ini, ada yang luahkan masalah di dinding mukabuku masing-masing. Ada yang berkicau hingga dia sorang yang conquer garismasa sampai kena twitlimit kadangtu hahah. Ada yang lebih suka cerita pada bffnya. Manusia. Lain-lain caranya. Lain-lain kerenahnya.

Ada satu golongan lagi yang mencari ketenangan, tapi dengan cara yang terbaik. Mereka tak luah di dinding, di garismasa atau pada manusia. Mereka cuma tunduk sujud dan mengadu segalanya pada al-Khaliq. Mengadu, mengadu dan mengadu hingga air mata jatuh. Makin lama sujud, makin terasa ketenangan yang dicari. Lagi-lagi bila air mata seorang hamba marhaen pada 2/3 malam.

Tapi, kita selalu lupa. Lupa Allah sentiasa ada untuk kita. Lupa siapa sebenarnya yang memegang hati kita. Lupa siapa yang memberi ketenangan sebenarnya. Tuhan atau manusia? Jangan buat buat garu garu kepala lah.

Kita sanggup hapdet status mukabuku berkongsi masalah yang tak sepatutnya dikongsi. Kita lebih sanggup berkicau untuk melepaskan stress macam nak satu dunia tahu. Kita lebih sanggup menangis depan manusia yang juga tak tahu jalan penyelesaiannya. Sedangkan sudah lama Allah turunkan ayat yang berfirman dalam Qur'an;

 "Dan apabila hambaKu bertanya mengenai Aku, maka: Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa dekat. Aku memperkenankan permohonan orang yang berdoa kepadaKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mendapat petunjuk."
[2: 186]


***

Dan kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya. 

[51: 16]


Allah itu terlalu dekat dengan kita. Lebih dekat dari urat lehernya. Dekat, sampai kita tak nampak dia. Mungkin, banyak sangat masalah kita sampai lupa. Sibuk sangat kita dengan urusan dunia sampai lupa. Allah, sentiasa tunggu doa dari hambaNya untuk diperkenankan. Dia, rindu nak dengar rintihan kita. Dia rindu nak dengar suara taubat dari kita.

Cerita segala bagai masalah pada Dia, rasa amatlah puas dan lega. Sumpah kool! Tak percaya? Cubalah!

Manusia manusia yang sibuk dengan urusan dunia. Moga tak tergolong. *nanges*



Entry ini tazkirah buat aku dulu sebenarnya. Moga Allah lindungi kita daripada sifat wahan (cintakan dunia) hingga melupakan Dia. InshaAllah. Wallahu'alam. 

No comments:

Post a Comment